مطالب اموزشی کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور باد – چه روغنی برای کمپرسور های باد صنعتی مناسب است؟

Compressor oil

کمپرسور های صنعتی مانند کمپرسور اسکرو و یا پمپ باد های پیستونی از قطعات مکانیکی زیادی ساخته شده اند.که با سرعت بسیار زیادی با یکدیگر کار می کنند.این سرعت بالا واصطکاک بین قطعات مختلف باعث میشود کمپرسور بسرعت داغ شود و قطعات ان دچار خوردگی شود. اما راه حل چیست؟

تمامی مشکلاتی که بالا ذکر شده به وسیله روغن قابل حل خواهد بود. در درجه اول روغن باعث میشود تا قطعات مکانیکی دستگاه روانکاری بشوند. و اصطکاک بین ان ها از بین برود، در نتیجه نیروی اصطحکاک بین قطعات به کمترین مقدار ممکن میرسد. و این یعنی قطعات کمتر تولید گرما می کنند. از طرفی خود روغن خاصیت گرمایی بالایی دارد و میتواند یک سد مناسب در برابر گرما باشد.

در مدل های های کمپرسور اسکرو ، روغن نقش کلیدی تری نیز دارد. هوا ساز دستگاه اسکرو در اثر سرعت بالا گرم میشود و این گرما را به روغن منتقل می کند. و روغن گرما را به رادیاتور میبرد جایی که ان سرد میشود تا دوباره به ایراند برگردد.روغن در کمپرسور های اسکرو یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده محسوب میشود

فهرست مطالب

 

روغن اسکرو

 

روغن هیدرولیک گرید ۶۸

قبل از خرید روغن اسکرو بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه مطالعه شود تا بدانید سازننده اسکرو چه نوعی را پیشنهاد می دهد. اما به هر صورت بهترین روغن برای اسکرو “روغن های مخصوص کمپرسورباد هستند”. این روغن ها در دونوع استاندارد و سنتیک موجود هستند. اینکه از کدام نوع برای کمپرسور اسکرو استفاده کنید بستگی به دستگاه شما دارد. ولی کمپرسور های صنعتی اغلب از نوع سنتیک استفاده می کنند
به جای روغن های استاندارد و سنتیک میتوان از روغن گرید ۶۸ هیدرولیکی نیز در کمپرسور های اسکرو استفاده. گرید ۶۸ محافظت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات کمپرسور دارد. سد بسیار مناسبی در برابر گرماست، از تشکیل کف پایدار در روغن جلوگیری می کند و بصورت بسیار مناسبی در مخزن سپراتور اسکرو از هوا جدا میشود.

برای کمپرسور اسکرو میتوان با مشورت سازنده دستگاه از روغن های مخصوص کمپرسور (استاندارد یا سنتیک) استفاده کرد . اما استفاده از گرید ۶۸ هیدرولیک نیز پیسنهاد میشود.

روغن کمپرسور پیستونی

روغن کمپرسور

 

روغن ماشین سمت راست – روغن کمپرسور سمت چپ

بهترین روغن برای کمپرسورپیستونی VDL100 است. این مدل برای رطوبت کمپرسور باد پیستونی بهینه شده اند و خاصیت روانکاری مناسبی ی دارند. نکته مهم “ویسکوزیته” مناسب برای کمپرسور های پیستونی است. و از طرفی این روغن ها باعث افزایش کربن در کمپرسور پیستونی نمیشوند و این یعنی طول عمر دستگاه های پیستونی افزایش می یابد. اشتباهی که اکثر انجام می دهند استفاده از روغن موتور ماشین به جای روغن مخصوص کمپرسور های پیستونی است، این کار باعث میشود تا طول عمر دستگاه کاهش بیابد. و سیلندر کمپرسور دچار خرابی شود.

در چه صورت باید روغن کمپرسورباد را تعویض کنیم؟

روغن طول عمر مشخصی دارد و بعد از ان خاصیت رونکاری و گرمایی خود را از دست می دهد. هنگامی که سیلندر یا هوا ساز هوا را به داخل میکشد. همراه هوا مقداری خاک و ذرات الوده نیز وارد میشود که باعث میشود روغن در بلند مدت دیگر مناسب کمپرسور نباشد. معمولا در کمپرسور های باد پیستونی هر شش ماه یکبار یاید روغن تعویض شود.
کمپرسور های اسکرو نیز بعد از هر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت باید تعویض شود برای اینکه بدانید چگونه باید روغن کمپرسور اسکرو را تعویض کنید مقاله سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو را مطالعه فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *