مطالب اموزشی کمپرسور اسکرو

چرا دمای کمپرسور اسکرو بالا میرود؟ خطای اور تمپرچر (Over Temperature)

خطای اوور تمپرچر

یکی از خطاهای که باعث میشود کمپرسور به درستی کار نکند خطای Over Temperature است . این خطا هنگامی بروز می کند که عاملی باعث شود دمای کمپرسور اسکرو افزایش بیابد. بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو یکی از مهم ترین مشکلاتی است که باید ان را بر طرف کنید. زیرا این مشکل نشان میدهد که کمپرسور یا به درستی کار نمیکند ودرچار نقص فنی است. و یا فشار کاری بالایی را تجربه می کند که در این صورت ان کمپرسور مناسبی برای کسب و کار شما نیست. در این مقاله نگاهی به عواملی که باعث میشود دمای این دستگاه ها بالا برود می اندازیم.

فهرست مطالب

۱٫سطح روغن و روغن کمپرسور اسکرو

نشانگر روغن کمپرسور اسکرو

نشانگر روغن کمپرسور اسکرو

کمپرسور های اسکرو اویل اینجکت با روغن کار می کنند. این روغن باعث میشود تا کمپرسور روانکاری شود و از طرفی دمایی ک بر اثر اصطحکاک قطعات مکانیکی به وجود امده کاهش بیابد. همچنین روغن کمپرسور انتقال دهند گرما از ایراند به سیستم خنک کننده کمپرسور است. هنگامی که دمای کمپرسور بالا میرود اولین فاکتوری ک باید چک شود میزان سطح روغن کمپرسور است. در دستگاه های اسکرو معمولا سطح روغن کمپرسور باید نصف نشانگر ان باشد. توصیه میشود هر روز قبل از روشن کردن کمپرسور سطح روغن کمپرسور چک شود
اگر سطح روغن کمپرسور مناسب باشد دلیل دیگری که میتواند دمای کمپرسور را بالا ببرد کهنه شدن روغن کمپرسور است. روغن اسکرو باید بعد از هر ۲۰۰۰ ساعت کاری تعویض شود زیرا به مرور زمان روغن کمپرسور خاصیت خود را ازدست میدهد. و دیگر وظایف خود را نمیتواند به درستی انجام دهد ک باعث افزایش دما میشود

۲٫نقص فنی یا خرابی در سیستم خنک کننده کمپرسور

الکتروفن کمپرسور اسکرو csh100

فن و رایاتور کمپرسور

سیتم خنک کننده دمای کمپرسور را کنترل می کند. این سیستم شامل سنسور پایش دمای مخزن سپراتور،روغن کمپرسور به عنوان انتقال دهنده گرما،رادیاتور و فن کمپرسور به عنوان خنک کننده روغن میشود. اختلال در عملکرد هر کدام از این قطعات میتواند باعث افزایش دمای کمپرسور بشود.
در قدم اول توجه کنید که هنگامی که دمای کمپرسور افزایش می یابد ایا فن کمپرسور کار می کند یا نه؟،در صورت کار نکردن فن کمپرسور با یک متخصص در زمینه کمپرسور اسکرو مشورت کنید و یا با تولید کننده کمپرسور تماس بگیرید و از شرایط گارانتی و یا خدمات پس از فروش دستگاهتان استفاده بکنید.

۳٫فرسودگی و گرفتگی قطعات کمپرسور

قطعات مکانیکی کمپرسور اسکرو پس در درازمدت دچارگرفتگی میشوند. و این گرفتگی باعث میشود تا کمپرسور به سختی بتواند به هوادهی تنظیم شده برسد. این عمل باعث میشود تا کمپرسور مدت زمان بیشتری در حالت لود(load) بماند این میتواند عاملی باشد که کمپرسور بیش از توان خود کار بکند تا بتواند نیاز خط را تامین کند. از طرفی با گذر زمان قطعات کمپرسور های اسکرو مستهلک میشوند و نمیتوانند به خوبی کاربکنند. اگر کمپرسور شما چندین سال است که کار میکند و دچار افزایش دما شده است. بهتر است تا قطعات کمپرسور بخصوص واحد هواساز ان توسط یک متخصص برسی شود تا اگر مشکل از فرسودگی قطعات دستگاه است با جایگزین کردن و یا تعمیر کردن ان قطعه مشکل برطرف شود.

۴٫محیط نصب دستگاه

محیط نصب کمپرسور بسیار حائز اهمیت است. اگر این محیط الوده باشد فیلتر ها، رادیاتور و روغن کمپرسور به سرعت دچار کثیفی میشوند که در نهایت باعث میشود تا دمای کمپرسور اسکرو افزایش بیابد. از طرفی دمای محیط ارتباط مستقیم با دمای کمپرسور دارد. محل نصب کمپرسور باید محیط عاری از الودگی و با تهویه هوای مناسب باشد. در صورتی که دستگاه شما در میحط الوده یا با دمای محیطی بالا نصب شده است این عوامل میتواند باعث افزایش دمای کمپرسور شما شده باشند. از نصب کمپرسور در این اماکن جلوگیری کنید و برای کمپرسور اسکرو محلی مناسب را فراهم کنید تا هم الوده نباشد و هم دمای ان مناسب باشد.

۵٫ انجام ندادن سرویس های دوره ای

سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو

دستگاه های اسکرو پس از هر ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ ساعت کارکرد باید سرویس شوند در این سرویس فیلتر های کمپرسور تعویض میشوند و روغن ان با روغن جدید جایگزین میشود. و کمپرسور از هر نظر چک میشود. عدم سرویس های دوره ای باعث میشود تا دمای کمپرسور اسکرو افزایش بیابد. برای اشنایی بهتر با سرویس های دوره ای میتوانید مقاله ان را که پیش تر در وب سایت ما منتشر شده است را مطالعه کنید. کلیک کنید

۶٫استفاده کردن از روغن بی کیفیت

همان طور که در ابتدا این مقاله برسی کردیم روغن کمپرسور وظایف مهمی را انجام می دهد. هنگامی که از روغن نامرغوب استفاده می کنید قطعات کمپرسور به خوبی روغنکاری نمیشوند و نیروی اصطحکاک بین قطعات بیشتر میشود. که در نتیجه دمای کمپرسور افزایس می یابد. استفاده از روغن های نا مناسب باعث اسیب رسیدن به واحد هوا ساز کمپرسور میشود و حتی میتواند باعث از کار افتادن کمپرسور شود.
روغن مناسب کمپرسور از نوع گرید ۶۸ هیدورلیک است که در بازار با برند های پارس بابک یا هیدرو مکس  از شرکت های ایرانی ، وروغن های خارجی مانند روغن هیدرولیک موبیل، روغن هیدرولیک شل و روغن هیدورلیک توتال توصیه می شود

۷٫ نا مناسب بودن قطعات کمپرسور

قطعات کمپرسور اسکرو نباید کوچکتر از استاندارد کمپرسور باشد مثلا برای کمپرسور ۱۵ کیلو وات نباید از رادیاتور کمپرسور کوچکتر از ان استفاده کرده این نکته ای مهم در هنگام خرید کمپرسور اسکرو است. از همین رو بعضی از تولید کنندگان کمپرسور از قطعات بزرگتر از استاندارد کمپرسور استفاده می کنند که به این کمپرسور ها، کمپرسور اور سایز نیز می گویند. توجه داشته باشید خرید کمپرسوری که قطعات ان اور سایز است باعث میشود تا کمپرسور با فشار کاری کمتری بتواند به هوادهی مورد نظر شما برسد . و این یعنی فشار کمتری به قطعات و هوا ساز کمپرسور وارد میشود و دمای ان هیچ گاه بطور غیر منطقی افزایش پیدا نمی کند

۸٫ کثیف شدن رادیاتور و فیلتر های اسکرو

با مرور زمان فیلتر های کمپرسور کثیف میشوند و نیاز دارند که تعویض بشوند. تعویض نکردن فیلتر های کمپرسور باعث افزایش فشاری کاری کمپرسور میشود و می تواند دمای کمپرسور را افزایش بدهد این اتفاق در محیط های الوده سریعتر اتفاق میوفتد. توصیه میشود بعد از هر شیفت کاری کمپرسور را خاموش کرده و فیلتر های ان را توسط باد تمیز کنید. این کار باعث میشود. تا فیلتر های ان طول عمر بیشتری داشته باشند.
رادیاتور کمپرسور انتقال دهنده گرما به میحط است و باعث میشود تا کمپرسور با محیط تبادل گرمایی داشته باشد هنگامی که رادیاتور کمپرسور کثیف میشود و یا گردغبار روی ان می نشیند این تبادل گرمایی به درستی صورت نمیگیرد و کمپرسور شروع به داغ شدن میکند. توصیه میشود بعد از هر هفته رادیاتور کمپرسور را به وسیله باد تمیز کنید.

شما چه تجریه ای از بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو دارید؟ در بخش کامنت ها تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و اگر سوالی دارید از ما بپرسید!

دمای کمپرسور اسکرو چرا مهم است؟

بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو یکی از مهم ترین مشکلاتی است که باید ان را بر طرف کنید. زیرا این مشکل نشان میدهد که کمپرسور یا به درستی کار نمیکند ودرچار نقص فنی است.

چه عواملی باعث افزایش دمای کمپرسور اسکرو میشود

پایین بود سطح روغن در کمپرسور اسکرو، نقص فنی در سیستم خنک کننده یا ایرند کمپرسور،فرسودگی کمپرسور اسکرو ، محیط نصب نا مناسب، استفاده کردن از روغن بی کیفیت و انجام ندادن سرویس های دوره ای باعث افزایش دمای کمپرسور اسکرو میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *