مطالب اموزشی کمپرسور اسکرو

هوای فشرده چیست؟ تجهیزات سیستم های هوای فشرده

کمپرسور اسکرو و تجهیزات جانبی ان

سیستم های هوای فشرده امروزه تبدیل به یک نیاز ضروری و مهم در تمامی صنایع تولیدی شده اند. به اطراف خود نگاه کنید. تقریبا تمامی وسایلی که در اطراف شما وجود دارد. در مراحل تولید شان از هوای فشرده کمک گرفته شده است. هوای فشرده به هوایی گفته میشود. که به وسیله وارد کردن انرژی حجم ان کاهش می یابد. این کاهش حجم هوا در نهایت باعث افزایش فشار هوا میشود.این فشار هوا برای استفاده کردن در ابزار های بادی یا پنوماتیک استفاده میشود. به عبارتی دیگر هوای فشرده به هوایی گفته میشود. که فشار ان به وسیله کاهش حجم افزایش می یابد. دروقع با فشرد سازی هوا میتوان انرژی را ذخیره کرد.
هوای فشرده امروزه مانند برق به نیروی محرک هر کارخانه یا کارگاهی تبدیل شده است. این انرژی پاک برخلاف برق نیاز به پرداخت قبض های چند میلیونی ندارد و ازطرفی قدرت ابزار هایی که با باد کار می کنند در عین کوچکتر بود بسیار بیشتر از ابزار ها برقی است. همچنین باد نسبت به برق از امنیت بالاتری برخودارد است

سیستم هوای فشرده

برای اینکه بتوان از هوای فشرده بصورت صنعتی استفاده کرد. نیاز به مجموعه ای از دستگاه ها و ابزارهایی است که ان را تولید ، هدایت و مصرف می کنند. به این مجموعه، سیستم های هوای فشرده می گویند. این سیستم ها از کمپرسور های اسکرو یا پمپ باد های پیستونی به عنوان تولید کننده هوا استفاده می کنند. البته کمپرسور های دیگری نیز هستند که هوای و باد تولید می کنند. اما اغلب کارخانه ها و کارگاه از اسکرو یا پمپ بادهای پیستونی به عنوان مولد باد بهره میبرند. این کمپرسور در مقایسه با دیگر کمپرسور ها ارزان تر هستند و هوا دهی و فشار هوا مناسب را ارائه می دهند.

کمپرسور باد

کمپرسور اسکرو

کمپرسور های باد مهم ترین قسمت سیستم های هوای فشرده هستند. که وظیفه فشرده سازی هوا را به دوش می کشد. کمپرسور ها با توجه به نحوه فشردسازی هوا به چند نوع دسته بندی میشوند اما متداول ترین کمپرسور هایی که در صنعت استفاده میشوند کمپرسور های اسکرو و پمپ باد های پیستونی هستند.
کمپرسور های پیستونی معمولا با ظرفیت ۲۵۰ تا ۲۴۰۰ لیتر در دقیقه در صنایع استفاده میشوند. این کمپرسور ها از سیلندر های رفت و برگشتی استفاده می کنند که نحوه کارکرد انها مشابه موتور اتومبیل است. این پمپ باد ها را میتوان در تعمیرگاه های ماشین پیدا کرد. قیمت این دستگاها نسبت به دیگر کمپرسور ها ارزان تر است.اما این دستگاها قادر نیستندکه بصورت مداوم کار بکنند به همین دلیل صنایعی که حجم هوادهی زیادی را مصرف می کنند سراغ کمپرسور های اسکرو میروند.
کمپرسور های اسکرو برخلاف مدل های پیستونی قادر هستند تا به راحتی چندین متر مکعب هوا تولید بکنند. این کمپرسور ها اندازه بزرگتری دارند. و قادر هستند بدون وقفه هوادهی داشته باشند

مخزن هوا

مخزن 1000 لیتری به همراه تجهیزات
مخزن هوا

معمولا هوای خروجی کمپرسور در سیستم های هوای فشرده بصورت مستقیم مصرف نمیشود. بلکه ابتدا وارد مخزنی میشود تا در انجا ذخیره شود. دلیل استفاده از مخزن هوا این است که میزان هوایی که مصرف میشود با میزان هوایی که تولید میشود هیچگاه برابر نیست.هوای مصرفی همواره باید از هوای تولیدی کم تر باشد در غیر این صورت فشار بالایی به کمپرسور وارد میشود. و باعث خرابی کمپرسور می گردد.
حجم زیادی از هوا وارد مخزن میشود. و در انجا ذخیره میشود. تا در مواقع نیاز به ابزار ها و مصرف کننده های باد ارسال شود. مخزن های هوا از مدل های ۸۰ لیتری تا مدل های ۵۰۰۰ لیتری تولید میشوند. جنس ورق این مخازن از نوع ووق های فولادی ST37 هستند که مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار بالای هوا دارند.

دایر و خشک کن هوا

در سیستم های هوای فشرده رطوبت جز جدایی ناپذیر ان است. که باعث میشود ابزارها،خطوط لوله کشی و تجهیزات دچار زنگ زدگی یا در صنایع حساس باعث الودگی شود. کنترل رطوبت هوا مهم ترین کار در سیستم های هوای فشرده است.
اما راه حل چیست؟ میزان رطوبت هوای در این سیستم ها رابطه مستقیم با رطوبت هوای منطقه و دمای هوا دارد. به همین دلیل میزان رطوبت میتواند متغیر باشد. اینکه میزن دما هوا و میزان رطوبت منطقه چگونه است. مشخص می کند در سیستم هوا فشرده از چه تجهیزاتی باید استفاده کرد. متداول ترین دستگاه هایی که برای کنترل رطوبت هوا استفاده میشود واتر تراپ (تله ابگیر)،دایر جذبی و دایر تبریدی است که از این ابزار ها به تنهایی یا در کنار هم استفاده میشود.

درایر تبریدی

درایر is110 میکروپور
درایر تبریدی میکروپور

در مناطقی که دمای هوایی بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد دارند استفاده ار درایر تبریدی میتواند گزینه خوبی باشد این داریر ها عملکردی مانند موتور یخچال دارند. و میتوانند دمای هوا تا ۳ درجه سانتی گراد کاهش دهد. این کاهش دما باعث میشود تا رطوبتی که در هوا وجود دارد تبدیل به اب شود. و در نهایت از طریق شیر برقی درایر از سیستم خارج شود.

درایر جذبی

درایر جذبی
درایر جذبی

خشکن های جذبی برای مناطق سرد سیر و مناطقی که رطوبت بالایی را دارند مناسب هستند. به عنوان مثال از این درایر ها در بوشهر استفاده میشود. زیرا در این شهر رطوبت هوا به علت نزدیکی به دریا بسیار بالا است و درایر های تبریدی به تنهایی نمی توانند بصورت مناسب رطوبت را از سیستم حذف کنند.
درایر های جذبی از دو برج استوانه ای ساخته شده اند. که طی زمان معینی هوای از یکی از این برج ها عبور می کند. نحوه کارکرد درایر های جذبی به این صورت است که در داخل هر دو برج موادی وجود دارند که رطوبت هوا را جذب می کنند. درایر های جذبی نسبت به درایر های تبریدی عملکردی بهتری دارند و میتوانند هوای خشکتری را به مصرف کننده هوا تحویل بدهند

میکرو فیلتر

میکرو فیلتر

هوا علاوه بر رطوبت میتواند حامل الودگی نیز باشد این الودگی ها میتواند مانند ذرات ریز گرد وغبار حاصل از هرگونه فعالیت انسانی و غیر انسانی باشد. از طرفی کمپرسور ها اویل اینجکت که با روغن کار می کنند نیز همواره مقداری روغن را وارد هوا می کنند که این روغن باعث الودگی هوا میشود. به همین خاطر صنایع حساس مانند ارایشی و بهداشتی، از چندین میکرو فیلتر استفاده می کنند که باعث میشود ذرات و الودگی ها در چندین مرحله به دام بیوفتند.

خرید تجهیرات هوای فشرده

کمپرسور حسنی با ۱۸ سال سابقه درخشان در تولید و فروش تجهیزات هوای فشرده یکی از برترین فعالان حوضه پمپ باد و تجهیزات هوای فشرده است. محصولات این شرکت را امروزه میتوان در بسیار از کارخانه ها وصنایع تولیدی کشور پیدا کرد. مشاوره تخصصی رایگان و ۱۰ سال پشتیبانی و ۲ سال گارانتی از محصولات ضمانت کار کمپرسور حسنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *